IKEA Uddevalla satsar lokalt

Nu är det snart ett år sedan IKEA slog upp portarna i Uddevalla. Ett välkommet tillskott för både handel och arbetstillfällen. Ambitionen är att hålla en lokal prägel på utbudet i varuhuset – allt ifrån det som serveras i restaurangen till heminredningslösningar.

På IKEA Uddevalla är den lokala relevansen tydlig. Trestads­regio­nen har 72 000 sommarstugor, vilket är betydligt fler än Sverige­snittet. Därför är tre av rumsmiljöerna i det nya IKEA-varuhuset inredda som sommarstugor och sommarsortimentet har en framträdande plats i varuhuset. På sovrumsavdelningen finns tre rum inredda med snedtak, vilket är unikt för IKEA Uddevalla – var fjärde person i regionen har nämligen snedtak i sitt sovrum. Det är två exempel på det lokalanpassade IKEA-varuhuset.

– Intresset för heminredning i Tre­stads­regionen är stort och vi vill möta detta genom att återspegla vardagen för dem som bor här. Vårt varuhus har anpassats efter människorna i vår region och min förhoppning är att kunderna känner sig hemma i varuhuset, säger Tomas Bolander, varuhuschef IKEA Uddevalla.

Även restaurangen har blivit en succé med lokalt utbud av spättafilé som snabbt blev den mest valda huvudrätten.

Att IKEA har etablerat sig i Uddevalla betyder mycket för regionens tillväxt, dels genom de cirka 230 nya arbetstillfällen som skapats och dels för den växande handelsplatsen som lockar människor från hela regionen. Dessutom är IKEA Uddevalla en föregångare när det gäller hållbarhet. Varuhuset använder bland annat LED-belysning i största möjliga utsträckning. Minst 90 procent av allt avfall återvinns eller används till energiproduktion. Det finns miljöbilsparkering med laddstolpar för elbilar, lättillgängliga cykelvägar till varuhuset, många cykelparkeringar samt möjlighet att använda tryckluft. Till IKEA Uddevalla kan kunderna också ta sig med kollektivtrafik.

Tomas B